Nuffnang

Friday, July 15, 2016

ESP & Vitamin Shaklee untuk Ibu Hamil yang mempunyai masalah air ketuban kurang?

Alhamdullilah. fa selamat mendarat di Sri Petaling malam semalam. Hari ni baru berpeluang nak on laptop, nak berblog semula. Rindu tau. Seminggu dekat kampung line internet memang mencabar jiwa. Nak update blog guna aplikasi "Bloggeroid" pon tak dapat. 

Sepanjang bercuti alhamdullilah rezeki allah beri non-stop. Ada yang PM tanya-tanya, ada yang closedeal memang tak menang tangan nak mengreply dengan line yang kejap ade kejap tak. 

Alhamdullilah Shaklee Set Hamil, Set Berpantang & Set Penyusuan Shaklee memang mendapat sambutan. Maknanya ramai ibu-ibu yakin dengan keberkesanan Supplement Shakleee. Shaklee memang terbaik & memang berbaloi untuk anda juga. Bukan je ibu cergas & sihat. Baby dalam kandungan dan yang menyusu badan pon membesar dengan sihat. 

Fa nak cerita tentang pengalaman fa masa sarat hamilkan Airis. Masa hamilkan Airis memang fa makan supplement Shaklee dari awal sampai lah nak bersalin. Sebab fa yakin dengan Shaklee & segala nutrisi  dalam setiap supplement Shaklee ni sangat complete. Jadi fa tak perlu risau kekurangan nutrisi semasa hamil sebab masa hamil fa memang mengalami morning sickness yang teruk. Makan pun bukan semua yang berzat kan? 

Masa kandungan masuk week 35 fa terasa macam leaking atau kebocoran bahasa melayunya. Selalu terasa seperti lelehan pada faraj, rasa tak selesa  macam ibarat 'terkencing dalam seluar / keputihan yang banyak' punya perasaan tak selesa tu. Kaum wanita mesti tau perasaan gini kan? hihihi bila google-google rupanya ade kes wanita hamil mengalami kebocoran tanpa sedar dan bila chekup rupanya air ketuban dah hampir kering. Ini membahayakan si ibu & bayi dalam kandungan.

Alhamdullilah masa fa chekup tu semuanya normal. Air ketuban pon ngam-ngam untuk baby. Air ketuban ni sebenarnya ialah air perkumuhan (air kencing) baby tu sendiri. Selama 9 bulan baby akan duduk dalam kantung (macam belon) yang berisi air ketuban ni. Air ketuban berwarna jernih dan berbau hamis (seperti kencing) dan fungsinya sebagai pelindung baby ketika berada dalam perut si ibu. Banyak lagi yang anda boleh baca tentang air ketuban itu kat blog http://www.mommyfiqa.com/2014/02/kenali-air-ketuban.html


Air ketuban ni takboleh lebih, tak boleh kurang. Kira kurang pon bahaya, lebih sangat pon bahaya jugak. Cuba baca kat bawah ni . :SUMBER:


Oligohydramnios

Kekurangan air ketuban memang membimbangkan. Antara risikonya ialah :
1. Janin berkemungkinan lemas akibat gangguan aliran darah dan oksigen daripada anda kepadanya apabila tali pusat terhimpit.
2. Penyempitan ruang dalam rahim boleh mengganggu pembentukan paru-paru, menyebabkan kecacatan pada anggota kaki serta kedudukan janin tidak normal.
3. Kelahiran pramatang dan komplikasi berkaitannya boleh berlaku seperti kesukaran pernafasan (respiratory distress syndrome), masalah usus (necrotizing enterocolitis), pendarahan otak (intraventricular haemorrhagel) dan jangkitan darah (septicaemia).
4. Kematian sebelum lahir.

Polihidramnios
Masalah akan timbul sekiranya air ketuban terlalu banyak. Ini termasuklah :
1. Kedudukan bayi tidak stabil. Bayi akan sering bertukar kedudukannya seperti songsang, melintang dan kepala di bawah.
2. Kandungan nampak terlalu besar dan berat. Kesannya kepada tulang belakang amat ketara apabila anda berasa tidak selesa terutamanya di tri-mester akhir kehamilan.
3. Risiko kelahiran pramatang adalah tinggi kerana proses kelahiran boleh berlaku lebih awal.
4. Disebabkan kedudukan bayi yang tidak tetap, risiko melahirkan bayi secara caesarean adalah tinggi.
5. Kandungan air ketuban yang banyak sering dikaitkan dengan bayi berkemungkinan mempunyai kecacatan. Hal ini boleh dikesan melalui pemeriksaan ultrasound.
6. Kadang-kala masalah ini boleh menyebabkan anda mengalami kesukaran bernafas, berjalan dan lain-lain.

====================================================================
ESP bantu memperbanyakkan Air Ketuban?

Soalan ini fa dapat dari seorang customer yang mengalami masalah kekurangan air ketuban. Belia google dan dapat info yang ESP dapat bantu dalam masalah beliau ni.

Fungsi air ketuban ialah sebagai bumper untuk bayi bagi mengelakkan tekanan ke atas bayi.Sekiranya bayi kurang mengeluarkan air kencing, air ketuban kandungan akan kurang dan ia tidak baik untuk perkembangan bayi. Jika air ketuban kurang, ia boleh melambatkan proses kematangan paru-paru bayi dan ia juga boleh menjejaskan fungsi paru-paru.
Sekiranya air ketuban kurang, bayi akan kurang bergerak. Perkembangan tulang-tulang dan otot-otot bayi juga kurang memuaskan.

Biasanya dalam kes sebegini, doktor akan sarankan  pengambil sumber Protien dengan mencukupi. Contoh makanan yang banyak sumber protein seperti daging merah, telur, kekacang dan banyak lagi. Sebab itu ESP shaklee dapat membantu dalam kes macam ni sebab ESP shaklee merupakan sumber protein dari kacang soya yang bebas GMOdan mudah diambil setiap hari bila-bila masa. Dengan pengambilan konsisten ESP Shaklee bersama dengan Vitamin Kehamilan Shaklee yang lain dapat membantu ibu-ibu mendapat kesihatan yang terbaik sepanjang kehamilan.

Satu hidangan ESP Shaklee bersamaan dengan;

2X ganda daging

4X ganda telur

12X ganda susu
Rendah lemak
Tiada kolestrol 
Tiada asid uric 
Sangat mudah diserap oleh tubuh manusia.


ESP untuk Ibu Hamil ini merupakan satu-satunya produk dalam pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Manakal Indeks Glisemik (G.I) yang rendah iaitu 39, menjadikan ia sangat sesuai juga kepada pengidap kencing manis.


==================================================

12 Kebaikan ESP Shaklee pada ibu hamil yang anda perlu tahu.

==================================================



ESP Shaklee adalah minuman soya yang membekalkan protien. Protien adalah makanan yang penting untuk tubuh kita. Tubuh badan kita terdiri daripada protien seperti tulang, kulit, rambut, otot, plasma, organ, antibodi, enzim, hormon, hemoglobin dan sel-sel. Manakala sel-sel dalam tubuh badan kita bergantung kepada protien untuk menjalankan fungsinya seperti membina sel-sel baru dan menggantikan tisu-tisu badan yang lama dan tua atau yang telah rosak.

1) ESP ialah Protein yang berasaskan soya NON-GMO yang sangat baik untuk perkembangan janin (sel terbentuk daripada protein) selain dari untuk tenaga berterusan.

2) Baik untuk kulit bayi - comel. Kulit putih bersih.

3) Protein membantu membekalkan asid amino yg bertindak membentuk otot & organ bayi.

4) Keperluan protein yg cukup ketika hamil bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu.

5) Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke-3 bagi pertumbuhan fetus

6) ESP adalah supplement terbaik untuk penyediaan badan ke arah proses penyusuan bayi kelak (unless memang kita tidak pasang niat utk breastfeed baby kita). Tidak dinafikan ada segelintir ibu-ibu yang mengalami masalh tiada susu, jadi, ini dia penyelesaian terbaik. (Selain dari konsep Demand vs Supply)

7) Membantu ibu-ibu mendapatkan extra energy dalam keadaan hamil. Agar ibu-ibu tidak merasa letih dan tidak larat.

8) Membantu meningkatkan sistem imun badan ibu, oleh itu ibu merasa lebih sihat dan jarang dijangkiti penyakit.

9) Ibu hamil yang pernah mengambil ESP mengatakan berat mereka lebih mudah/cepat turun selepas bersalin.

10) Kulit ibu lebih halus.

11) Boleh diminum berterusan sehingga selepas kelahiran bagi memulihkan luka dalaman.

12) Membantu aliran darah ibu yang juga semakin bertambah.

==============================================
Kelebihan Vitamin/supplement Shaklee untuk ibu hamil 
==============================================

PENGEDAR SHAKLEE SRI PETALING


TRIMESTER 1


1) Vita-Lea® Iron Formula (Multivitamin)
Zat besi amat penting semasa hamil. Anda memerlukan banyak zat besi kerana jumlah darah dalam badan anda semakin bertambah. Darah yang lebih ini menyokong tumbesaran bayi dalam kandungan.

Vitalea adalah multivitamin yang lengkap dengan 28 jenis vitamin dan mineral. Sangat perlu demi memastikan tubuh badan menerima semua zat dan vitamin yang penting untuk kesihatan optimum dan perlu dalam menjamin kesejahteraan secara am.

Zat besi dalam Vita-lea dapat membantu ibu menambah zat besi kerana kebiasaannya ibu mengandung kekurangan zat besi dan jika tidak ditampung boleh menyebabkan ibu mudah pitam, lesu, kurang daya ingatan dan kurang konsentrasi. 2 Biji sehari dapat membantu ibu untuk menstabilkan bacaan HB dan membantu untuk ibu-ibu yang ada tekanan darah rendah

2) Sustained Release Vita-C
Kebiasaannya Ibu hamil ni memang senang nak terkena demam, selsema dan batuk. Vitamin C perlu sebagai antioksidan, membantu meningkatkan sistem imunisasi badan ibu dan menjadikan kulit si ibu lebih lebih cantik walaupun sarat mengandung.

3) B-Complex
Kepentingan pengambilan Asid Folik semasa hamil adalah penting kerana pengambilan asid folik boleh mengurangkan risiko bayi mengalami kecacatan pada tulang belakang (kecacatan tiub neural). Kecacatan tiub neural iaitu spina bifida berlaku apabila saraf di dalam tulang belakang terdedah dan rosak.

Berbeza dari supplemen asid folik yang diberi oleh klinik, supplement B-complex Shaklee dilengkapi dengan Asid Folik dan lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil dan wajah berseri. B complex juga vitamin anti stress, dapat membantu mengawal emosi ibu hamil dari meroyan dan kemurungan. Selain itu, untuk mambantu mengurangkan morning sickness ibu hamil pada trimester 1.

4) Energizing Soy Protein Isolate Powder (ESP)
Ibu hamil memerlukan sekurangnya 70g protien sehari.Protien baik untuk perkembangan otak bayi yang sihat seawal persenyawaan.
Protein juga penting untuk pembentukan otot bayi dalam rahim ibu dan memelihara dan membentuk otot ibu yang hilang akibat tidak bersenam.
ESP dapat membantu dalam proses kelahiran kerana Esp pemberi tenaga dan membuatkan badan lebih cergas
Sistem imun juga lebih baik dengan pengambilan protien

5) Ostematrix (Calcium & Magnesium)
Bila kita hamil, kita dinasihatkan mengambil sumber kalsium yang mencukupi. Ini kerana kalsium penting bagi pertumbuhan tulang dan gigi. Pengambilan kalsium yang tidak mencukupi ibu hamil terdedah kepada risiko preeclampsia yang mungkin membawa maut kepada ibu dan anak.

Selain itu kalsium perlu ketika hamil kerana bayi akan menyerap sebanyak mungkin nutrisi dalam tubuh si ibu. Jika perkara ini berlarutan dan si ibu tidak mnggantikan semula kalsium ini maka si ibu tadi akan mengalami risiko osteoporosis, rasa sengal kaki dan tulang belakang, mudah letih dan lesu serta muka menampakkan garisan tua.

Dos kalsium yang diperlukan oleh ibu hamil ialah 1000mg sehari.

TRIMESTER 2-3

6) OmegaGuard (EPA & DHA)
DHA adalah asid lemak perlu yang dijumpai dalam badan kita terutama pada otak. DHA adalah sangat penting dalam perkembangan otak, serta aspek-aspek lain perkembangan janin. DHA juga asid lemak utama yang ditemui dalam retina mata, serta organ-organ badan yang lain.

Bayi tidak mampu menghasilkan DHA mereka sendiri, mereka memperoleh DHA daripada susu ibu. Sebelum mereka dilahirkan, DHA didapati dari ibu melalui plasenta. Dengan itu, ibu akan mengalami kekurangan DHA. Atas sebab ini pakar mencadangkan suppliment Omega 3 kepada ibu-ibu yang mengandung dan ibu-ibu yang menyusu. Ini adalah untuk menambah DHA untuk perkembangan fetus dan untuk mengekalkan kuantiti DHA untuk diri ibu sendiri.


PS: Petua yang anda boleh amalkan untuk air ketuban ni ialah dengan minum Jus air tembikai dan air kelapa.. minum yg PURE tanpa apa-apa campuran gula dan air.
. Selain amalkan vitamin Shaklee, minum jus buah tembikai dan air kelapa seminggu sekali. Air putih pon pastikan minum banyak ye :)


===========================================

PENGEDAR SHAKLEE SRI PETALING, PENGEDAR SHAKLEE BUKIT JALIL, PENGEDAR SHAKLEE SUNGAI BESI, PENGEDAR SHAKLEE TASIK SELATAN, PENGEDAR SHAKLEE KUCHAI LAMA,PENGEDAR SHAKLEE OUG

Whatsapp/SMS/Telegram 012-3841916
Like us on Facebook : Finurz Creations
Follow us on Instagram : @finurz_creations



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...