Nuffnang

Sunday, December 21, 2014

Jumlah Pengambilan Kalori anak anda sehari

assalamualaikum & salam sejahtera

Hari minggu biasalah mesti anak anak mesti request nasi lemak lah, roti canai lah, burger, macam-macam kan? Tapi tahu tak anak-anak jugak kena pantau pengambilan kalori seharian mereka untuk pastikan badan mereka terhindar dari penyakit-penyakit dan kegemukkan.

Tahu tak kebanyakkan makanan kegemaran kita yang juga menjadi kegemaran anak-anak mempunyai tahap kalori yang tingi. Ini baru sarapan tau, kalau campur sekali makan tengahari, malam dah berapa kalori intake per day anak-anak anda? Tak percaya tengok senarai kat bawah ni:

SUMBER 

Nasi Lemak :
Hidangan nasi lemak (mengandungi karbohidrat,protein,lemak) lebih kurang 390 kalori tak termasuk sambal, telur rebus, ikan bilis dan kekacang. Hidangan lengkap lebih kurang 450-500 kalori. Kalau anda makan nasi lemak bertambah dan kadang kadang ada ayam goreng (240 kalori), sambal sotong(170 kalori)

Roti Canai:
Satu keping roti canai bersamaan dengan 300 kalori.

Nasi Goreng.
Biasanya satu pinggan dalam 630 kalori.

Ais krim.
Dua scoop ais krim pun dah 380 kalori.

Burger :
Satu hidangan burger biasanya lebih 475 kalori.

Mee kari.
Hidangan mee dengan sup kari,santan. Menyelerakan! Kalori lebih kurang 500. 

Makanan bergoreng.
Rata-rata kebanyakan makanan bergoreng. Sekeping pisang goreng pun dah 170 kalori. Makanan seperti ini tak sesuai sebab digoreng mengunakan minyak (1g fat : 9 kalori) dan lagi-lagi kalau dipakai minyak yang sama. Jadi kalau boleh kurangkan makanan bergoreng, cari alternatif lain(rebus, panggang dll)

Susu Pekat Manis.
Satu sudu susu pekat manis biasa mengandungi dalam 60kcal.

Roti Manis dan Donut.
Kadang kadang orang salah sangka roti tidak memberi kesan kegemukan apa apa. Tetapi roti manis seperti roti krim dan coklat memang tinggi dengan kandungan lemak dan karbohidrat. kalori. Boleh cuba roti wholemeal.

Mayonis.
Suku cawan mayonis mengandungi 360 kalori (40g lemak).


Tahukah anda:
Kanak-kanak berusia antara 1-3 tahun memerlukan sebanyak 1400 kalori sehari
Kanak-kanak berusia antara 4 - 6 tahun memerlukan sebanyak 1800 kalori sehari
Kanak-kanak berusia antara 7-9 tahun memerlukan sebanyak 2200 kalori sehari


1/4 daripada pinggan anak anda sepatutnya dipenuhi dengan karbohidrat, 1/4 lagi protein dan separuh daripada sayu-sayuran dan buah-buahan.

Jenis-jenis Makanan Utama:
Karbohidrat: Karbohidrat merupakan keperluan utama bagi kanak-kanak. Kebiasaannya kanak-kanak mendapat bekalan karbohidrat melalui gula-gula, jus buah-buahan, makanan yang diproses dan juga makanan ringan. Pilihan Karbohidrat yang baik ialah buah-buahan, sayuran, roti, bijirin gandum penuh dan lain-lain lagi.
Protein: Protin adalah penting kepada kanak-kanak. Namun protin perlu diberi dengan kadar sederhana agar tidak membebankan buah pinggang mereka. Sumber protin yang baik adalah; telur, susu, ayam, keju, ikan, daging dan sebagainya.
Lemak: Tidak ada keperluan bagi kanak-kanak untuk menikmati hidangan rendah lemak. Lemak adalah komponen terpenting didalam diet mereka. Masalah hanya akan timbul jika pengambilan makanan berlemak yang tinggi nilai kalorinya. Lemak yang baik untuk membantu pertumbuhan kanak-kanak boleh didapati melalui Omega-3 ( tuna, sardin, salmon, kacang) dan Omega-6 (Jagung, avokado, badam).

MEAL SHAKES SHAKLEE


Hanya 120 kalori untuk setiap hidangan. Boleh dicampur atau dikisar bersama buah-buahan atau apa-apa sahaja minuman kegemaran anak-anak. Sesuai dinikmati sejuk atau panas.

Manfaat Utama-
► Nutrisi Lengkap - menyediakan 24 jenis vitamin,mineral, dan zat. 
► Membekalkan nutrisi kepada tubuh - Kaya dengan protin (tidak mengandungi laktosa) membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah, imun dan lain-lain.
► Membantu tumbesaran - Mengandungi asid folic, biotin, kaya dengan kalsium magnesium yang diperlukan untuk pembinaan tulang dan sel-sel untuk proses membesar.
Anti oksidan - Mengandungi vitamin A,C,E, Zinc, Selenium, yang merupakan agen ati-oksida melawan jangkitan dan melambatkan proses penuaan.
► Megembalikan seri wajah - Mengandungi Vitamin B yang lengkap, zat Besi dan copper yang cukup untuk bina sel-sel darah merah yang sihat sekaligus memberikan kompleksi wajah/kulit yang lebih cantik.
► Detoksifikasi - Kaya dengan serat untuk membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut & usus
► Rasa yang lazat - Perasa vanila yang lazat, tidak mengandungi pewarna & gula tiruan.

✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
Shaklee ID (949399)
Call/SMS/WhatsAPP 012-3841916 untuk buat sebarang pembelian. Untuk dapatkan secara COD, Fa adalah pengedar Shaklee di kawasan Sri Petaling, Bukit Jalil , Sg Besi dan sekitarnya
Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu


Kini anda boleh dapatkan penjimatan sebanyak 15% - 20% dengan hanya mendaftar sebagai ahli Shaklee. Pendaftaran hanya **RM65 seumur hidup dan nikmati pelbagai keistimewaan sebagai ahli Shaklee.
** Tidak termasuk Kos Penghantaran RM10 bagi semenanjung & RM20 bagi Sabah & Sarawak



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...