Nuffnang

Monday, September 15, 2014

Apa itu Lecithin?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Ramai yang tahu kegunaan lecithin adalah untuk menguruskan badan dan ianya merupakan agen pemecah lemak (Fat emulsifier) yang popular.

Lecithin didapati dalam pelbagai makanan termasuk kuning telur , kacang soya , bijirin, gandum , ikan, kekacang , yis dan kacang , serta hati, kembang kol, jus anggur dan kubis.

Apa itu lecithin?
Lecithin merupakan komponen lemak penting yang diperlukan oleh sel badan kita. Ia boleh didapati di dalam makanan termasuk kacang soya dan kuning telur.Lecithin digunakan sebagai ubat dan juga dalam penghasilan ubat itu sendiri.Sesetengah orang menggunakan lecithin sebagai pelembap yang disapu pada kulit.

Lecithin merupakan asas dalam pembinaan sel yang menghalang pengerasan membran sel. Sel yang sihat membentuk tubuh badan yang sihat dan kuat. Membran sel merupakan bahagian kritikal dalam memastikan input dan output nutrisi dalam sel-sel kita.

Memelihara sel adalah sangat penting untuk mengekalkan tahap ketahanan tubuh menentang penyakit yang dapat merosakkan sel. Phospholipids seperti lecithin dihasilkan dalam jumlah tertentu oleh organ-organ utama tubuh kita seperti hati, buah pingggang dan jantung. Ia juga boleh diambil daripada sumber luar.

Soy lecithin merupakan satu formula yang popular sebagai supplement bagi mengurangkan tahap kolestrol jahat dan triglycerides. Tambahan pula, soy lecithin meningkatkan tahap HDL yang lebih dikenali sebagai kolestrol baik. Ia juga dapat memberi manfaat kepada pesakit yang sedang dirawat akibat tahap kolestrol yang tinggi.

Di samping itu, Lecithin digunakan sebagai bahan tambahan makanan , berfungsi sebagai pengemulsi , pemekat , penstabil , dan pengawet pelembap ringan. Ia ditambah kepada barangan dibakar seperti roti , kek dan adunan cookies sebagai anti -caking , melepaskan pan dan pelembab ejen, dan sebagai pengemulsi bagi produk seperti mayonis, marjerin, lelemak , sos , kuah , sup dan kuah salad. Untuk mengelakkan penghabluran, serta bertindak sebagai pengemulsi , lesitin ditambah kepada coklat dan caramels , dan sebagai membasahkan bersurai dan mengemulsi ejen, ia ditambah dengan produk-produk serbuk seperti campuran kek, serbuk koko dan campuran puding segera.

Apakah Keistimewaan dan kebaikan Lecithin:
1. Membersihkan saluran darah dan juga pengemulsi semula jadi.
2. Lecithin mengawal penggumpalan platlet darah/thrombus.
3. Baik untuk kecerdasan otak.
4. Mengurangkan risiko menjadi nyanyuk apabila tua.
5. Mengekalkan kelembapan kulit.
6.Mengalakkan penyerapan vitamin yg larut lemak jadi lebih banyak vitamin dapat diserap (Vitamin A, D, E dan K).
7. Lecithin merupakan pengemulusi yg bagus. Ia boleh mengemulsikan lemak sebesar bola menjadi bintikan lemak yg kecil.
8. Boleh diumpamakan sebagai pembakar yg membakar lemak dalam badan. Ini lah yang pentingnya untuk kurus badan.
9. Menggalakkan metabolisme lemak dan mencegah hati berlemak. Apabila metabolisme anda meningkat jadi kuranglah lemak tersimpan ini juga faktor untuk kurus badan.
10. Mengawal kolestrol dalam darah.
11. Memberikan kulit yang lebih berseri dan menghilangkan kedutan.
12. Lecithin membantu memperbaiki kerosakan hati yang disebabkan alkohol berlebihan.

LECITHIN SHAKLEE 

• Sumber terbaik – kacang soya
• Mengandungi Cholin & Inositol
• Cholin (kolina) membantu kecerdasan minda
• Inositol membantu ‘even distribution of body fat’
• Setiap kapsul mengandungi 520 mg lecithin

✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
Shaklee ID (949399)
Call/SMS/WhatsAPP 012-3841916 untuk buat sebarang pembelian. Untuk dapatkan secara COD, Fa adalah pengedar Shaklee di kawasan Sri Petaling, Bukit Jalil , Sg Besi dan juga KLCC (weekdays).
Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

Kini anda boleh dapatkan penjimatan sebanyak 15% - 20% dengan hanya mendaftar sebagai ahli Shaklee. Pendaftaran hanya RM65 seumur hidup dan nikmati pelbagai keistimewaan sebagai ahli Shaklee.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...