Nuffnang

Sunday, July 13, 2014

Perkembangan Bayi 7 Bulan

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Alhamdullilah, dah 7 bulan dah Airis. Macam tak percaya je, lagi 5  bulan nak setahun!! Seronak dia dah 7 bulan ni. Menu pun dah boleh tukar tapi masih tak lari 4 day rule tu ye. Jom kita tengok perkembangan Airis 7 bulan.

Perkembangan Bayi 7 Bulan.

Melonjak-lonjak
Sekarang bayi anda sudah mampu menyokong sebahagian daripada berat badannya dengan kakinya dan dia sudah boleh melonjak-lonjak. Malah, dia boleh duduk tanpa diampu dengan tangannya (dan dengan itu membebaskan tangannya untuk meneroka) di samping dapat mengalihkan badan semasa duduk untuk mencapai objek.

Dia mungkin boleh juga naik ke posisi duduk dari posisi baring dengan menolak ke atas sambil mengampu dengan lengannya.

Nota Airis : Semenjak airis ada Jumperoo ni, dia memang suka lompat-lompat. Semangat dia melompat. Yang penat orang yang kena pegang dia time melompat tu. Airis pantang dengar lagu 1 2 buckle my shoes, start lah dia melompat. Happy sangat!!!
 

Belajar memegang
Kemahiran motor halus bayi anda juga akan berkembang. Pada usia ini, dia sudah boleh mengangkat barang dengan sebelah tangan dan dengan mudah memindahkan barang itu ke tangan yang lain. Dia juga boleh mengenggam kedua tangannya dan menghirup air dari cawan bertangkai dua (dengan bantuan anda). Anda juga akan sedar bahawa suasana rumah lebih riuh dari biasa sebab dia sudah tahu betapa seronoknya melentung-lentungkan objek.

Untuk menggalakkan aktiviti motor halus, letakkan alat mainan jauh sedikit dari capaian bayi anda dan lihat bagaimana dia cuba mendapatkannya. Jika dia menangis sebab tidak dapat mencapainya, berikan galakan kepadanya – tapi elakkan dari memberi alat mainan itu. Sebenarnya, dia cuma melepaskan perasaan geram dan dalam sedikit masa akan menjadi lebih yakin dengan kebolehan fizikalnya jika anda tidak sentiasa membantunya sehingga semuanya menjadi terlalu mudah.

Lazimnya, selepas mencuba beberapa kali, bayi akan berjaya menjangkau ke hadapan untuk mengambil mainan itu dan terus menegakkan badannya semula. Ini sudah tentu akan memberi galakan kepadanya dan dia akan mula menggoyangkan badannya ke hadapan dan ke belakang diampu oleh tangan dan kakinya, dan dia juga mungkin akan merangkak atau berguling-guling untuk bergerak sampai mengelilingi bilik.

Bantulah penerokaan dan pergerakan bayi anda dengan memastikan pakaiannya longgar dan selesa.

Nota Airis : Sekarang semua benda dia nak pegang.. nak sentuh. Handphone fa memang faveret dia. Pegang letak pegang letak. 
Airis memang cepat gaveup kalau fa tak beri dia galakkan untuk ambil sesuatu yang jauh dari dia. Sebab airis meniarap mengundur, belum maju kedepan lagi.Makin lama makin kebelakang. Tapi airis dah mula angkat-angkat punggung dan tegakkan badan dia. Mungkin lepas ni kena kerap bagi galakkan kat dia supaya dia cepat maju kedepan.

Tumbuh gigi
Pada masa ini bayi anda mula tumbuh gigi (ini berlaku secara amnya pada usia lima atau enam bulan, walaupun ia boleh bermula seawal tiga bulan atau selewat 12 bulan); dan pada masa ini anda akan dapat melihat dua gigi insisor tengah keluar di atas, diikuti dengan dua gigi insisor sisian.

Jangan panik jika terdapat ruang di antara gigi-gigi bayi; ini disebabkan, kadangkala gigi menembusi gusi melalui sudut-sudut yang ganjil, dan apa yang berlaku ialah ruang-ruang itu akan hilang apabila kesemua 20 batang gigi bayi sudah menembusi keluar.

Semasa bayi anda mula tumbuh gigi, anda akan melihat bahawa lelehan air liur bayi adalah berlebihan dan bayi juga akan membuat pelbagai bunyi-bunyian untuk menyesuaikan diri dengan benda-benda baru yang asing itu dalam mulutnya.

Nota Airis : Sebenarnya dari dia 5 bulan fa dah rasa Airis dah tumbuh gigi walaupun tak nampak apa-apa pun. Airis sekarang suka mengigit, air liur bertambah banyak yang keluar, cuma belum nampak tanda-tanda gigi dah keluar. fa cuba bagi Airis sebiji kurma yang dah rendam & buang kulit luar dan buang biji, dia boleh gigit kurma sampai habis. (pastikan anda suapkan kurma tu dalam mulut bayi anda untuk elakkan tercekik)  Airis suka buat bunyi-bunyi pelik. memang riuh saru rumah dengan suara dia.

Menguji autoriti anda
Menjelang waktu ini, anda mungkin telah cuba memberitahu bayi anda bahawa telefon itu bukanlah satu alat mainan. Atau mungkin di rumah anda, anda sering mengingatkan bayi bahawa mainan kelentungnya tidak boleh dicampakkan ke muka anda.

Sebenarnya, pada usia ini, bayi anda sedang menguji autoriti anda, dan dia akan melakukan semua ini tanpa mematuhi arahan atau rayuan anda. Sekiranya bayi anda membantah, ini tidak bermakna dia enggan patuh atau dia berdegil – malah dia menggunakan sifat ingin tahunya dan juga telah tidak mengingati larangan anda sebab dia tidak boleh mengingati sesuatu itu untuk lebih daripada beberapa saat. Taktik terbaik ialah bagi anda menyatakan ’tidak boleh’ dan kemudian mengalihkan perhatiannya.

Nota Airis : ohhh yes! HP & tablet memang benda yang dia faveret sangat. Walaupun fa pernah cuba sorokkan HP & tablet dari pandangan dia, dia akan mengamuk, merengek. Cara yang berkesan, gantikan dengan benda lain yang boleh buat dia leka atau masa dia merengek tu fa bawak dia keluar tengok burung, kucing. senyap lah dia.
Tapi serius fa cakap, Airis memang suka dengan HP&Tablet! haisss


Perasaan tak senang ketika berpisah
Jika bayi anda sudah memperlihatkan yang dia resah apabila berjauhan dengan anda pada siang hari, sudah tentu dia akan bertambah risau pada waktu malam. Sekiranya dia terjaga tengah malam, walaupun sebentar saja, dan jika dia tahu anda ada berdekatannya, dia akan merengek untuk mendapatkan perhatian.

Anda akan berasa serba salah sama ada hendak mendukung dan membawanya tidur bersama anda atau anda harus menghiraukan nasihat orang bahawa ini akan membuatkan bayi anda terlalu manja. Jangan risau: tidak menjadi masalah jika anda kadang-kala mengikut kehendak bayi anda dan membawanya tidur bersama anda – tetapi janganlah selalu sangat.

Apabila kebimbangan berpisah sudah tiada, anda boleh mengajarnya semula untuk tidur dengan sendiri. Walau bagaimanapun, jika anda memilih untuk tidur bersama di katil keluarga sudah tentu anda akan sentiasa berdekatan dengan bayi anda pada waktu malam.

Keengganan bayi anda untuk berpisah dengan anda memang menggembirakan tetapi pada masa yang sama, boleh membuntukan akal juga. Dalam hal ini, amalan yang baik ialah bagi anda mengisikan bakul dengan alat-alat mainannya dan membawanya – bersama-sama bayi anda – dari bilik ke bilik apabila anda hendak menghabiskan kerja rumah; dengan cara ini anda boleh sama-sama berseronok dengan bayi anda.

Nota Airis : Airis memang tak boleh berenggang lama dengan fa. Airis memang tidur dengan fa, tapi kalau dia perasan bila fa tak ada dekat sebelah waktu dia tidur, memang dia akan menangis. Macam tu jugak kalau waktu siang hari, actually fa rasa Airis just taknak tinggal seorang. Dia nak orang ada depan dia. Tapi fa selalu letak dia dalam jumperoo, pasang cite Mickey Mouse Club House leka sekejap boleh lah fa buat kerja-kerja rumah.


Kemahiran mengenal
Sekarang bayi anda sudah boleh bermain sorok-sorok dan tahu bahawa patung dalam mainan "jack-in-the box" akan timbul apabila lagu tamat. Bayi juga boleh mengecam nada suara dan perubahan dalam nada suara dan mungkin akan menangis jika anda bercakap kuat.

Nota Airis : Airis memang suka kalau buat fa agah-agah dia. Dia akan tunggu kiraan sampai 10 sebelum kena geletek. Airis jugak akan menangis meraung bila fa tinggikan suara dekat dia bila dia nakal.

Memahami bagaimana objek berhubung kait
Bayi anda mula memahami bagaimana objek berhubung kait antara satu sama lain dalam ruang tiga dimensi. Dia akan dapat menyusun alat mainan, seperti mengasingkan item mengikut saiz, contohnya blok. Dan jika dia merenung bayangnya di cermin tingkap dan anda tiba-tiba muncul di belakangnya, dia akan berpaling dan mencari anda dengan betul dan tidak akan menyangkakan yang reflekisi anda dalam cermin itu adalah anda.

Jika anda mendapati bahawa mainan jenis sekejap nampak, sekejap tak nampak (baa-cak) amat menyeronokkan bagi bayi anda, ini adalah sebab dia sudah mula memahami bahawa objek adalah sesuatu yang kekal dan akan tertarik kepada permainan di mana orang atau benda muncul dan hilang. Malah, salah satu cara termudah untuk melekakan bayi yang berusia tujuh bulan ialah dengan menyorokkan objek di bawah selimut untuk dia mencarinya.

Nota Airis : Setakat ni airis suka reflection dekat cermin, & suka dengan baa-chak!! dia jugak mula tunjuk minat pada satu-satu perkara dan perhatikan sesuatu pergerakan dengan lama macam fikir macam mana benda tu jadi.
 

Patung dan permainan yang menyeronokkan
Bayi anda seronok bermain mainan yang sama berulang-ulang kali sebab dia suka perkara yang boleh diduga. Selain main sorok-sorok (rujuk di atas), cuba masukkan juga mainan klasik seperti lari-lari keliling taman dan tepuk-kuih tepuk-kuih (patta-cake patta-cake) ke dalam senarai mainan anda.

Pada usia ini, bayi-bayi juga cenderung kepada patung mainan lembut sama ada kecil atau besar. Selalunya, satu daripada patung mainan kepunyaan bayi akan menjadi kegemarannya dan merupakan objek sekuriti baginya sehingga mainan itu bergelumang air liur dan dibawanya bersama-sama ke mana-mana sahaja. Jika anda membeli mainan lembut yang baru, carilah yang empuk, dijahit dengan kemas dan boleh dibasuh. Alat mainan lain yang sesuai termasuklah bola, silinder-silinder dalam sarang, alat mainan pop-naik dan anak patung besar.

Jika bayi anda mempunyai alat mainan kegemarannya, anda akan mendapati bahawa pepatah "semudah mengambil gula-gula daripada bayi" tidak benar lagi. Walaupun dahulu agak mudah untuk mengambil barang dari genggamannya, kini anda mendapati bayi akan membantah dengan kuat semasa anda mengambil alat mainan dan apa jua barang daripadanya.

Nota Airis : Selain HP, airis suka & obses dengan sikat minni mouse dia. Dia akan leka if fa bagi dia pegang sikat tu time nak tukarkan pampers atau pakaikan baju. Mudahkan kerja fa jugak lah. Selain sikat minni mouse tu, airis suka dengan mainan kain dia yang bunyi-bunyi bila dipicit & teether. Airis akan mengamuk bila kita ambil mainan dia dari gengaman dia.


Sumber : http://www.babycenter.com.my/a1033303/perkembangan-bayi-anda-semasa-usia-7-bulan#ixzz37FgDRSiJ
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...