Nuffnang

Tuesday, October 22, 2013

Serangan Asma ketika Hamil

Serangan Asma semasa hamil memang merimaskan dan merisaukan. Sekiranya tidak dipantau dan dikawal akan mendatangkan bahaya kepada bayi dalam kandungan disebabkan kekurangan oksigen.

Secara kasar seramai 1/3 wanita yang mengalami asma merasakan asma mereka semakin pulih semasa hamil tetapi selebihnya merasakan semakin teruk dan tidak ada perubahan. Biasanya asma akan menyerang wanita hamil semasa berada dalam Trimester ke-2 dan akan menjadi semakin teruk bila masuk Trimester ke-3. Oleh itu wanita yang menghidap asma dan hamil perlu mendapat nasihat dari doktor dan seharusnya memberitau doktor anda yang anda penghidap asma.

Kesan pada Bayi:
Asma semasa hamil sekiranya tidak dikawal boleh memberi kesan kepada ibu dan bayi dalam kandungan ini kerana wanita hamil yang menghidap asma berisiko mengalami tekanan darah tinggi sekaligus mendorang pada kelahiran pramatang. Sekiranya mereka mengalami alahan mengandung yang teruk, mereka juga boleh terdedah kepada risiko pendarahan dan semasa proses bersalin, jika paru-parunya tidak berfungsi dengan baik, proses bersalin mungkin akan menjadi kurang lancar. (Mintak jauh la dari fa & baby- Nauzubillah min zalik)

Juga dikuatiri apabila oksigen yang sepatutnya diperolehi oleh bayi tidak mencukupi, pembesarannya mungkin akan terbantut, berat bayi yang kurang dan boleh menjadi punca kematian bayi. (Astagfirullah)

1)dapatkan kaunseling daripada doktor anda untuk menguruskan asma sebelum hamil.
2)ukur tahap asma.
3)teknik gune inhaler.
4)ambil ubat~secara umumnya ubatan asma adalah selamat digunakan semasa hamil termasuklah ubat steroid.ada juga ubatan yang tidak boleh diambil oleh ibu hamil antaranya prostaglanding F2 alpha dan ergometrine(ubat kecutkan rahim).
5)maklumkan kepada doktor sebelum bersalin  yang anda ada asma.



Supplemen Shaklee untuk penghidap Asma :



1) Omega Guard 
Selalunya pengidap asma akan diberikan dengan steroid yang akan memberi kesan sampingan dalam masa jangka yang panjang. Dengan pengambilan Omega 3 mampu bertindak sebagai steroid tetapi tidak akan memberi kesan sampingan seperti steroid. Kajian menunjukkan mereka yang menghidap penyakit inflamasi seperti asma mempunyai kandungan Omega - 3 yang rendah. Oleh itu pengambilan Omega -3 dari minyak ikan yang terbaik Omega Guard membantu meredakan inflamasi.
Bonus kepada ibu menyusu & hamil kerana kandungan DHA yang terdapat dalam Omega Guard akan disalurkan kepada bayi. (DHA baik untuk perkembangan otak bayi)

Lain-lain Supplemen untuk penghidap Asma:


Nutriferon 
Dikenali sebagai Immune booster dan sangat digalakkan diambil oleh mereka yang mempunyai masalah Antibodi yang lemah, senang sakit dan lambat untuk pulih.

Siapa yang perlu Nutriferon?
- Mereka yang mempunyai antibodi yang rendah
- Mereka yang sering sakit,demam,selsema
- Mereka yang sering Stress.
- Mereka yang terdedah dengan penyakit merbahaya.
- Ibu yang menyusukan anak tetapi anaknya sering demam atau sakit yang berpanjangan.
- Mereka yang sering travel & keluar negara.
- Mereka yang alergi dan eczema.

Mealshakes
Siapa yang memerlukan Mealshakes Shaklee? 
~Anak yang kerap demam
~Anak yang kurang selera makan
~Anak yang obesiti
~Anak yang ada asthma
~Anak yang kerap sembelit
~Ibu Hamil & Menyusu
~Mereka yang ingin tambahkan berat badan



Shaklee ID (949399)

Call/SMS/WhatsAPP 012-3841916 untuk buat sebarang pembelian & dapatkan harga Penjimatan. Untuk dapatkan secara COD, Fa adalah pengedar Shaklee di kawasan Sri Petaling, Bukit Jalil , Sg Besi dan juga KLCC (weekdays).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...