Nuffnang

Saturday, February 20, 2016

Suka Duka Penyusuan Susu Ibu

Assalamualaikum

Selalu sabtu sama je macam hari-hari biasa. En.suami kerja sampai malam. Jadi tugas hari sabtu sama je. Settle kerja belah pagi, sambung kerja belah thari. Solat dan dah nak maghrib tubtub dah malam. Esok dah hari ahad

Bila cek facebook terlintas gamba memori masa airis masih fully breastfeed. Rindu sangat masa zaman-zaman giat kumpul stok EBM. Memang kalau nak banding dengan orang lain, stok susu fa dikira paling sikit. Bila ade yang boleh buat 20oz sekali pam, fa hanya dapat dalam 5oz paling banyak. Itu pon lepas 2bulan melahirkan. 

Fa dapat feedback dari salah seorang cust yang beli Set Penyusuan Shaklee. Beliau ada masalah susu semakin sikit selepas melahirkan. Alhamdullilah, lepas beliau consume ESP dan OSTEMATRIX (baby beliau masih jaundice dan TAK digalakkan mengambil ALFALFA) dari 2oz beliau dapat 5oz sekali pam. Tapi apa yang mengecewakan, beliau terlalu bandingkan dengan orang lain. Kenapa susu beliau tak banyak macam orang lain yang ambil supplement penyusuan dan boleh buat stok sehingga 20oz sampai penuh peti sejuk!

Lain orang lain badanya. Ada orang susu sikit, ada orang susu tak keluar langsung, ada orang Allah beri rezeki susu melimpah ruah. Semuanya rezeki Allah kan? 

Apa yang pantang bagi fa masa mula-mula buat stok EBM ialah JANGAN bandingkan hasil perahan kita dengan orang lain. Bila kita down, hasil perahan akan semakin merundum. Bila mood seorang ibu itu tak stabil, ia akan effect pengeluaran susu sebab itu dalam Set Penyusuan Lengkap Shaklee ada sekali B COMPLEX ( Bantu ibu menstabilkan mood semasa berpantang)

Syukur pada Allah, walaupun hasil perahan fa tak banyak dan tak boleh nak dibanggakan sangat tapi fa masih mampu menyusukan airis sampai sekarang. Mungkin masa tu ilmu belum penuh didada. Fa pon bekerja dan takde masa nak menuntut ilmu penyusuan. Ikotkan hati memang nak sangat pergi bengkel-bengkel penyusuan tapi apekah daya. Suami terlalu sibuk masa airis dalam perut. Semua pon fa urus sendiri.

Fa start buat stok EBM masa dalam pantang. Sebab pantang dekat kampung jadi nak pam buat stok tu amatlah terhad. Freezer mama selalu penuh dengan tah hape-hape. Jadi sebab taknak susu berbau fa takde lah buat stok beku. Cuma buat simpanan untuk train airis menyusu botol. Lain-lain fa banyak directfeed. Tapi orang cakap kalau nak boost kan susu, kena kerapkan pam. Lebih kerap kita pam lebih cepat penghasilan susu.

Supplement Shaklee memang fa tak tinggal. ESP memang membantu susu bertambah banyak.Fa start makan Alfalfa pun lepas airis masuk 6 bulan. Sebab airis ada breastfeed jaundice yang panjang. Jadi nak betul-betul clear fa start alfalfa masa airis 6 bulan. Masa itulah susu perahan makin banyak sebab Alfalfa memang milkbooster!

first time start pam lepas balik dari hospital. Saje je nak try pam masa tu nak tengok berapa punyak banyak susu yang fa pam. Jangan terkejut, susu pertama fa pam hanya 0.5oz tak sampai pon 1 oz. Campur dua-dua belah baru dapat 1oz. Sedih gila tau masa tu. Bila tengok airis yang lahir masa tu hanya 2.9kg kena lah bekerja keras sikit kalau nak fully breastfeed. Sebab masa kat hospital pon airis dah diberi FM. Mama pulak bising-bising kat sebelah suruh stanby FM incase susu takde. Ya Allah kalau ingatkan dulu memang rasa sebak. 

Airis lahir bulan 12 jadi gamba kat bawah ni bukti kuantiti susu perahan fa masa tengah berpantang.

22/12 = 1.5oz
5/2 = 2oz
15/2 = 3.5oz

Pengedar Shaklee Sri PetalingTak boleh buat stok EBM sampai penuh fridge bukan bermaksud anda gagal! Jangan cepat gaveup. Jangan cepat mengalah. Jangan bandingkan dengan orang lain. Alhamdullilah berkat kesabaran, airis dari berat 2.9kg makin membesar dengan sihat. Stok EBM yang fa tinggalkan pon cukup nak supply airis masa fa pergi kerja. 

Jangan risau, kuantiti susu yang diperlukan oleh bayi anda yang baru lahir adalah sangat sedikit ini bersesuain dengan saiz perutnya pada waktu itu.

Pengedar Shaklee Sri Petaling

Susu ibu adalah hadiah yang terbaik kepada anak anda. Susu ibu juga adalah makan yang terbaik untuk bayi bukan sahaja untuk fizikalnya malah yang lebih penting untuk emosi dan rohaninya.

Kepada ibu-ibu hamil, pasang niat dari sekarang untuk menyusukan bayi anda kerana inilah kenangan yang paling indah dan inilah nikmat kurniaan istimewa yang Allah berikan kepada kaum wanita. Penyusuan juga melengkapkan fasa kehidupan seorang wanita.

Anda nak dapatkan Set Penyusuan Shaklee? Whatsapp/sms fa untuk dapatkan Set Penyusuan anda beserta konsultasi terbaik supaya anda juga mampu menyempurnakan penyusuan susu ibu seperti fa. Insyaallah. 

Pengedar Shaklee Sri Petaling

PENGEDAR SHAKLEE SRI PETALING, BUKIT JALIL, SUNGAI BESI, TASIK SELATAN, KUCHAI LAMA & OUG



SMS/WhatsAPP/Telegram 012-3841916 untuk buat sebarang pembelian & pertanyaan mengenai produk Shaklee. Untuk dapatkan secara COD, Fa adalah pengedar Shaklee di kawasan Sri Petaling, Bukit Jalil , Sg Besi, Bandar Tasik Selatan, OUG dan sekitarnya.


Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...