Nuffnang

Monday, November 16, 2015

Rawatan Alternatif Untuk Ibu Menyusu yang Menghidap SLE

Rawatan Alternatif Untuk Ibu Menyusu yang Menghidap SLE

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Terpanggil untuk buat entry mengenai Penyakit SLE. Fa dapat PM dari seseorang yang menghidap SLE & inginkan 1 rawatan alternatif untuk penyakit SLE yang dihidapinya. Memandangkan dia masih menyusukan bayi, maka VIVIX SHAKLEE tak sesuai untuk beliau. (Ini kerana VIVIX SHAKLEE  mengandungi antioksidan yang tinggi, jadi ianya TIDAK disyorkan pada IBU MENYUSU, HAMIL & KANAK-KANAK) Puas fa cari penyelesaian & tanya pendapat pakar nutrisi Shaklee & Master +Norita Idris  untuk masalah customer ni. Sebelum tu jom ambil tahu Apa Itu SLE?

Apa itu SLE? | SLE atau Systemic Lupus Erythematosus ialah satu penyakit kronik  "Auto-Imun"" yang terjadi apabila sistem daya tahanan badan menjadi bercelaru dan mula melawan tisu-tisunya sendiri. Puncanya tidak diketahui tetapi kemungkinan besar ia disebabkan oleh gabungan faktor-faktor keturunan, alam sekitar, serta hormon. Ia berlaku melalui pengeluaran auto-antibodi yang melawan sel-sel normal seseorang. Itu menyebabkan keradangan pada beberapa bahagian tubuh yang boleh merosakkan organ dan tisu seseorang bertindakbalas dengan tisu badan seseorang pesakit itu sendiri. Ini menjejaskan beberapa bahagian sistem tubuh seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf, atau organ-organ lain di dalam badan. “Lupus” berasal dari perkataan Latin bererti “serigala”. (Ini adalah kerana seorang doktor Perancis yang mula-mula merawat pesakit lupus mengibaratkan tompok-tompok kemerahan di muka pesakit sebagai gigitan serigala.)

Gejala yang biasa dialami oleh pesakit ialah radang kulit dan sakit sendi (arthritis), selalunya di iringi oleh keletihan dan demam. Penyakit SLE ada masanya tidak aktif, iaitu dapat dikawal (remission), dan ada masanya menjadi aktif (relapse).

Apakah Gejala-gejala SLE?
Setiap pesakit mempunyai gejala yang berbeza-beza, iaitu samada sederhana atau serius. Gejala ini juga boleh datang dan pergi. Namun gejala SLE yang lazim ialah sendi bengkak dan sakit (arthritis), demam yang tidak diketahui puncanya, dan keletihan yang amat sangat. Terdapat juga tompok-tompok merah (malar rash) di pipi dan hidung seperti bentuk “kupu-kupu”. Ruam juga boleh timbul di muka dan telinga, di bahagian atas kedua lengan dan tangan, bahu dan dada. Oleh kerana pengidap SLE sensitif kepada cahaya matahari (fotosensitif) tompok-tompok merah ini akan menjadi lebih teruk selepas terdedah kepada matahari. Samada seseorang itu mendapat gejala yang serius atau tidak berbeza dari seorang kepada seorang yang lain.

Ciri-ciri penyakit ialah:
○ Demam, keletihan, dan penurunan berat badan
○ Sakit dan bengkak sendi (arthritis) selama beberapa minggu
○ Tompok-tompok merah menyerupai kupu-kupu di pipi dan hidung
○ Tompok-tompok merah di kawasan kulit yang terdedah kepada sinaran matahari
○ Ulser di mulut dan hidung berlarutan lebih sebulan
○ Rambut gugur secara bertompok-tompok atau di sekeliling (hair line)
○ Sawan, strok dan gangguan mental
○ Risiko untuk mendapat darah beku
○ Kerap keguguran bayi
○ Darah atau protin dalam air kencing menunjukkan gangguan sistem buah pinggang
○ Bilangan sel darah putih atau sel darah merah rendah


Memandangkan baby beliau masih fully breastfeed, jadi fa cadangkan supplement yang sesuai dengan keadaan beliau. Antara cadangan supplement ialah:

✔ ESP
✔ Vitamin C
✔ B-Complex
✔ Ostematrix

Keempat-empat suplement ni baik untuk ibu menyusu yang menghidap SLE kerana ia mampu memberi tenaga , mengurangkan kelesuan dan sakit-sakit bahagian sendi dan saraf juga menguatkan sistem imun si penghidap SLE. Set ini juga bantu memperbanyakkan susu ibu & baik juga untuk si bayi yang menyusu.

Macam semua sedia maklum, pensakit SLE akan diberi dose steroid mengikut tahap atau keadaan pesakit SLE itu dan mungkin menganggu proses penyusuan. Ada yang terpaksa menghentikan atau mengurangkan penyusuan disebabkan steroid ni. Penggunaan steroid yang berpanjangan menyebabkan kehilangan kalsium dan boleh menyebabkan osteoporosis. Pesakit SLE tak boleh ambil ape-ape supplement yang mengandungi Alfalfa, jadi gantikan dengan Ostematrix yang kaya dengan Vitamin D untuk membekalkan kalsium yang mencukupi untuk pesakit SLE. B-complex dalam set ini untuk kesihatan saraf & mengurangkan stress yang dihidapi oleh si ibu ini. Manakala Vitamin C membantu menguatkan sistem imun & ESP pula untuk energy & milkbooster. ESP juga bantu memperbaiki sel-sel kulit yang rosak.

Lain-lain supplement untuk pesakit SLE ialah:



VIVIX - kerana Vivix membantu dalam pemulihan sel. Pesakit SLE menghadapi masalah kerana sistem sel badan yang tidak berfungsi secara normal sehingga menjejaskan keadaan pesakit sendiri. VIVIX merupakan produk revolusi dari Shaklee yang membantu memulihkan sel pada peringkat sellular. 

VIVIX takboleh dan TIDAK sesuai untuk Ibu Hamil, Ibu Menyusu & Kanak-kanak. Ini kerana, VIVIX mengandungi antioksidan yang tinggi, jadi atas sebab itu ia tidak disyorkan untuk 3 kumpulan tadi..kerana bagi wanita mengandung, menyusukan anak dan kanak2..pada peringkat ini hormon tak stabil, mudah gugur diawal kehamilan, tubuh dalam keadaan tak menentu, dan sel2 masih berkembang dengan jayanya. 

Semoga supplement yang fa cadangkan dapat membantu si ibu ini & anda yang lain yang menghidap SLE untuk kembali bertenaga & sihat-InsyaAllah

✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿






SMS/WhatsAPP/Telegram 012-3841916 untuk buat sebarang pembelian & pertanyaan mengenai produk Shaklee. Untuk dapatkan secara COD, Fa adalah pengedar Shaklee di kawasan Sri Petaling, Bukit Jalil , Sg Besi, Bandar Tasik Selatan, OUG dan sekitarnya

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu


Kini anda boleh dapatkan penjimatan sebanyak 15% - 30% dengan hanya mendaftar sebagai ahli Shaklee. Pendaftaran hanya **RM68.90 seumur hidup dan nikmati pelbagai keistimewaan sebagai ahli Shaklee.

** Tidak termasuk Kos Penghantaran RM10 .60 bagi semenanjung & RM21.20 bagi Sabah & Sarawak



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...