Nuffnang

Wednesday, May 20, 2015

Kepentingan Nutrisi Selepas Kelahiran & Menyusukan Bayi

Kepentingan Nutrisi Selepas Kelahiran & Menyusukan Bayi

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Proses kelahiran sangat-sangat indah. 9 bulan bayi dalam kandungan saat ini lah yang ditunggu untuk bergelar ibu & ayah. Kalau Allah izinkan kita menyusukan bayi kita lagilah tak ternilai rasanya. Setiap ibu mempunyai respons tersendiri Masa ni emosi sangat-sangat memainkan peranan, lebih-lebih lagi bagi yang 1st time jadi ibu & ayah macam fa ni. Yelah dulu nak pergi mana, nak buat apa, nak tidur pukul berapa nak bangun pukul berapa semua tak ada orang ganggu. Hari pertama bayi anda lahir, bermulalah episode baru dalam kehidupan kita. Bayi menangis tak kira masa, tidur pon tak lena, masa ni lah tahap tekanan kita akan meningkat & sekiranya tak dibendung akan mengakibatkan kemurungan atau dipanggil meroyan. dan depresi.

Persedian mental & emosi perlu seawal bayi dalam kandungan lagi. Perlulah persiapkan diri kita dengan ilmu-ilmu berkaitan penjagaan diri dalam pantang, tentang bayi, penyusuan & banyak lagi supaya kita lebih bersedia. Fa beruntung kerana kawan-kawan & mama banyak membantu masa tu. Memang agak stress jugak lebih-lebih lagi 2 bulan pertama kelahiran Airis. Hanya Allah je yang tahu.

Selain dari persedian mental & emosi, kebersihan diri dan kesihatan diri juga pemakanan penting untuk pastikan diri anda sentiasa sihat bertenaga sepanjang tempoh berpantang.

Berlembutlah terhadap diri sendiri dan kepada badan sendiri, beri masa yang cukup untuk berehat dan mendapatkan tenaga anda kembali. Dengan banyak rehat dan sokongan, anda akan pulih dengan cepat. Percayalah, setiap perubahan yang berlaku, semuanya demi kebaikan bayi anda.

  • Anda mungkin mengalami buasir, yang akan beransur-ansur hilang.
  • Anda mungkin mendapat tanda-tanda regang di payudara, perut dan peha, tambah lagi jika anda menambah berat badan dengan banyak dan cepat semasa hamil.
  • Pergelangan kaki anda akan terus bengkak selama seminggu atau lebih, sambil anda menggerakkan badan dan mengeluarkan cecair berlebihan.
  • Rambut anda mungkin gugur. Semasa kehamilan, rambut menjadi lebat dan subur kerana hormon-hormon menghalang keguguran rambut biasa. Bila hormon-hormon itu tiada lagi, anda mungkin akan hilang rambut yang disimpan semasa kehamilan. Jangan bimbang, rambut anda akan pulih kepada keadaan asal.
  • Jika anda melalui kelahiran caesarean, anda memang akan mengalami kesakitan dan mendapati susah untuk bergerak pada mulanya. Namun begitu, adalah ide baik untuk bergerak secepat mungkin, untuk mempercepatkan pemulihan anda.

Nutrisi Postnatal

Tambahan 470 kalori sehari adalah semua yang anda perlukan.

Protein Berkualiti Tinggi
6 bulan pertama :75g sehari
6 bulan seterusnya : 70g sehari

Zat Besi (15mg sehari)
Asid Folik (500 mcg sehari)
Kalsium & Vitamin D (1,000mcg sehari)
Minyak ikan berkualiti tinggi (200-300 mg sehari)

YES PACK POSTNATAL
Sesuai bagi ibu yang menyusukan bayi.
Membekalkan nutrien penting untuk menyokong pemulihan ibu daripada kesan fizikal dan psikologi kehamilan, meningkatkan semula tenaga dan kecergasan, disamping dapat terus memberikan susu ibu yang berkhasiat untuk bayi.

Pengedar Shaklee Sri Petaling

Tenaga yang lebih diperlukan selepas kita melahirkan baik secara normal atau czer. Ini kerana separuh tenaga kita habis semasa bertarung nyawa melahirkan. Pemakanan yang seimbang lengkap dengan nutrisi penting untuk mengembalikan semula tenaga kita.

Lebih-lebih lagi jika kita menyusukan bayi, Lebih banyak susu dihasilkan semakin tinggi keperluan tenaga diperlukan.

Berapa banyak TENAGA anda perlukan?
Menyusukan Bayi - 6 bulan pertama : +500 kalori sehari
                              - 6 bulan berikutnya : Keperluan tenaga bergantung kepada jumlah susu ibu yang                                                                    dihasilkan.

Adalah disyorkan kita menyusukan bayi selama sekurang-kurangnya enam bulan, untuk memberikannya permulaan yang terbaik. Sebaik saja anda berhenti menyusukan, payudara anda akan kembali kepada bentuk dan saiznya sebelum kehamilan.Namun,kehamilan  yang menyebabkan perubahan-perubahan ini, dan bukan penyusuan badan,. Jom kita baca dan fahami kenapa penting untuk kita perlu mengambil nutrisi-nutrisi ini sepanjang proses berpantang dan penyusuan ibu.

1) VITA-LEA WITH IRON FORMULA

Pengedar Shaklee Sri Petaling

Ibu menyusukan anak memerlukan antara 25- 27 mg ZAT BESI sehari.
Kekurangan zat besi boleh mengalami rasa mudah penat, rasa sukar bernafas, dan senang diserang dijangkitan kuman.


2) SUSTAINED RELEASE VITA C PLUS


Pengedar Shaklee Sri Petaling


Ibu yang kurang Vitamin C akan rasa mudah penat, cepat marah dan mudah mendapat penyakit meroyan.

Sendi dan otak akan berasa sakit dan mudah mendapat lebam jika terlanggar meja atau dinding.
Gusi berdarah dan jangkitan pada gusi, rambut gugur kulit kering dan mudah jatuh sakit antara masalah yang diamalami oleh ibu yang kekurangan vitamin C.


3) ESP SOY PROTEIN ISOLATE POWDER


Pengedar Shaklee SRi Petaling

Protein membekalkan TENAGA kepada ibu semasa pantang. Kurang tidur, kerap berjaga malam akan buat badan berasa letih di keesokkan pagi. Secawan ESP akan membangkitkan mood anda setiap pagi dan membuatkan anda lebih bertenaga. Jika anda menyusukan bayi, anda akan mendapati susu anda kelihatan pekat dan semakin meriah!

Kacang soya mempunyai kandungan protien yg tinggi dan sangat diperlukan dalam pemakanan dan bayi yang menyusu akan mendapat faedah yang banyak.
Protien akan merangsang pertumbuhan fizikal dan mental dan menyebabkan bayi akan cepat membesar dan menjadi cerdik.
Tidak mengandungi kolestrol sesuai untuk wanita yang berpantang.
Wanita hamil memerlukan sekurangnya 70g protien sehari.


4) OSTEMATRIX



Pengedar Shaklee Sri Petaling

Badan akan terasa lenguh, terutamanya di bahagian pinggang dan kaki. Anda juga akan mengalami sembelit kerana perasaan takut untuk membuang air besar, ngilu dek luka jahitan. Betulkan?


Ostematrix membantu melancarkan pembuangan air besar dengan lembut dan mengatasi masalah sembelit anda.

Wanita menyusukan anak memerlukan sebanyak 1,000 mg hingga 1,500 mg kalsium sehari.
Kalsium sangat penting dalam memperbaiki fungsi saraf bagi megelakkan rasa kebas kaki dan tangan dan mempercepatkan pengecutan otot rahim agar kembali ke saiz asal.

Kalsium sangat penting untuk pembentukan gigi dan tulang pada bayi yang disusukan.

5) OMEGA GUARD

Pengedar Shaklee Sri Petaling

Selepas melahirkan badan kita mengalami beberapa perubahan. Perut anda menggeleber dan berketak-ketak, dan pinggang anda langsung tak ada. Anda belum lagi hilang semua berat yang diperolehi semasa hamil.

Ini lah salah satu kelebihan OMEGA GUARD yang kaya dengan sumber OMEGA - 3 sebab dengan memakan makanan yang tinggi dengan omega-3 akan mempercepatkan lagi pembakaran lemak badan dan ini FAKTA!

Khasiat omega guard pada ibu dan bayi
♥ bekalkan omega 3 untuk ibu dan bayi
♥ kandungan omega 3 dan DHA untuk perkembangan minda anak.
♥ Ibu yang menyusu yang mengambil 1000mg omega 3 sehari mendapati perkembngan otak bayi mereka lebih pantas
♥ kandungan EPA untuk jantung dan sendi dan kurangkan risiko sakit jantung kerana omega 3 menghalang pembentukan lemak tak baik
♥ mengurangkan selera makan si ibu dan menghalang pembentukan lemak
♥ Membantu penurunan berat badan ibu tanpa jejas penghasilan susu dan kualiti susu
♥ Menyalurkan khasiat untuk sistem imunisasi kepada anak

6) ALFALFA COMPLEX

Pengedar Shaklee Sri Petaling

Alfalfa terkenal sebagai agen "Penghasilan susu ibu" atau MILKBOOSTER. Selain dari sebagai milkbooster, bagi ibu-ibu yang ingin kembalikan berat badan sebelum hamil, alfalfa berfungsi sebagai agen detox dimana alfalfa membantu menyingkirkan toksik dan kolestrol dalam badan.

Alfalfa juga serupa seperti kacip fatimah dimana ia membantu menyihatkan rahim selepas bersalin dan mengurangkan masalah keputihan dan menganjalkan payudara yang kendur disebabkan perubahan ketika hamil.

Alfalfa juga baik sebagai pemberi tenaga kepada ibu berpantang dan menyusukan bayi.

Shaklee SELAMAT dan UNIK jika nak di bandingkan dengan set berpantang atau set bersalin lain yang berlambak di pasaran sekarang.
SELAMAT kerana vitamin Shaklee boleh di ambil oleh ibu yang baru melahirkan bayi seawal 2jam selepas melahirkan bayi.
SELAMAT kerana vitamin Shaklee boleh di makan oleh ibu yang bayi di sahkan ada masalah jaundis/sakit kuning.
SELAMAT kerana ibu yang melahirkan bayi secara normal atau pembedahan boleh makan vitamin Shaklee ini.
UNIK kerana gabungan vitamin yang ada dalam set bersalin atau set berpantang Shaklee ini membuatkan ibu lebih cergas, lebih bertenaga, lebih anggun dan cantik.
UNIK kerana luka ibu akan lebih cepat sembuh.
UNIK kerana susu ibu meriah dengan adanya ESP dalam set ini.

Buat pilihan bijak sekarang!

✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿





SMS/WhatsAPP/Telegram 012-3841916 untuk buat sebarang pembelian & pertanyaan mengenai produk Shaklee. Untuk dapatkan secara COD, Fa adalah pengedar Shaklee di kawasan Sri Petaling, Bukit Jalil , Sg Besi, Bandar Tasik Selatan, OUG dan sekitarnya

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu


Kini anda boleh dapatkan penjimatan sebanyak 15% - 30% dengan hanya mendaftar sebagai ahli Shaklee. Pendaftaran hanya **RM68.90 seumur hidup dan nikmati pelbagai keistimewaan sebagai ahli Shaklee.

** Tidak termasuk Kos Penghantaran RM10 .60 bagi semenanjung & RM21.20 bagi Sabah & Sarawak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...