Nuffnang

Thursday, December 11, 2014

Bila Airis pandai mengamuk - Tantrum

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Benda yang paling rimas bila Airis dah mula tunjuk tantrum dia. Fa takde pengalaman so ini agak merimaskan dan kadang-kadang fa terduduk tak tau nak buat ape. Memang stressful! Tapi ni kan lumrah seorang ibu, semua ibu akan laluinya. Jadi nak buat camne..face kan saja. ok fa google jugak pasal tantrum ni, tapi selalunya tantrum ni jadi kat budak umur 18 bulan keatas. Tapi Airis baru 12bulan, so ni dikira tantrum atau tak? jam kita kenal pasti katagori-katagori tantrum.

Tantrum terbahagi kepada 3 katagori:
Umur bawah 3 tahun -
Anak tunjuk tantrum dengan menangis, memukul, menjerit, menendang atau meleturkan badannya ke lantai tau dinding.

Umur 3 tahun ke 4 tahun -
Membaling benda, merengek, protest, menghentak hentak kaki atau menjerit-jerit.

5 tahun keatas -
Protest, memukul dan merosakkan benda disekeliling.

Jadi airis memang boleh diketegorikan sebagai tantrum unur 2 tahun ke bawah/
Apa yang pasti dia mengamuk,menjerit dan menangis kalau penat, mengantuk, lapar atau tak dapat apa yang dia nak. Kadang-kadang tu wish sangat dia cepat bercakap boleh lah fa faham dia nak apa kan..

Fa selalu nampak, setiap kali Airis tantrum maknanyadia nakkan perhatian extra. Ye lah, fa kat rumah kadang-kadang sibuk settlekan kerja-kerja rumah dan bisness Shaklee fa, Airis rasa dia ni kurang kasih sayang. Sebab tu kalau dia dah start tantrum cara yang fa kerap buat peluk dia, cium dia cakap yang kita sayang dia.. cakap yang kita sibuk ada kerja dan dia kena tunggu sekejap sampai kerja kita selesai. Kalau tak jalan jugak then fa susukan dia, selawat dan duduk layan dia sekejap.

So far itu yang fa buat dan lama lama dengan harapan airis akan faham. Mungkin lain peringkat anak lain cara dia nak ekspress rasa marah dan kecewa dia dekat sesuatu perkara.

Cara redakan tantrum anak:



  • Pegang dia seperti dalam gambar ini.bisikan anda sayang dia dan understand perasaan dia.
  • baca ayat Quran dan A'uzubillah hi manasyaitan nir rajim, supaya syaitan tidak mengambil kesempatan kpd nya dan anda.
  • tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda pun perlu tenang
  • JANGAN SEKALI-KALI MARAH DAN MENJERIT ATAU MEMUKULNYA KONONNYA UNTUK MENDISIPLINKAN DIA. Ini hanya akan menjadikan dia makin degil.
Selepas solat mohon lah pada Allah moga anak lembut hati, mohon Allah beri perlindungan dan kebaikan. 


Sedikit tips dari Prof Muhaya :
1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain" - yang ertinya "Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan "Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia.....untuk faham agamanya ", [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi ". Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.

✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
Shaklee ID (949399)
Call/SMS/WhatsAPP 012-3841916 untuk buat sebarang pembelian. Untuk dapatkan secara COD, Fa adalah pengedar Shaklee di kawasan Sri Petaling, Bukit Jalil , Sg Besi dan sekitarnya
Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu


Kini anda boleh dapatkan penjimatan sebanyak 15% - 20% dengan hanya mendaftar sebagai ahli Shaklee. Pendaftaran hanya **RM65 seumur hidup dan nikmati pelbagai keistimewaan sebagai ahli Shaklee.
** Tidak termasuk Kos Penghantaran RM10 bagi semenanjung & RM20 bagi Sabah & Sarawak


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...