Nuffnang

Sunday, August 21, 2016

Sukar tidur? Jangan biarkan ia berlarutan!


Dulu masa zaman muda remaja memang fa ni kaki tidur. Haa.. ye lah weedays sibuk belajar. Weekend la masa membalas dendam time-time tak tidur tu. Duduk pulak dengan mak. Bangun-bangun breakfast dah ready.. makan, naik atas baca novel - lelap. Nikmatnya kan zaman anak dara dulu. Hahhaha

Bila dah kahwin. Sama juga. sebab suami kerja 24/7 ape je nak buat suami tak ada. Anak pulak masa tu pun belum ada. Jadi tengok movie - lelap.

Masa mengandung lagi la.. memang tidur je kerja fa. :D

Bila dah ada anak.. start airis lahir fa memang dah start bercengkang mata. Setiap malam airis melalak. Siang pun dia bukan tidur sangat. Kalau dapat tidur tu memang nikmat. Selalunya nikmat tidur tu dah tak sama macam zaman anak dara & zaman takde anak. Kalau dapat melunjur kaki tu Alhamdullilah.

Sekarang boleh dikatakan fa kurang tidur.  Selalunya fa akan lelap sekejap masa airis tidur petang. Tapi tu pun sekejap je la sebab nak masak makan malam pulak.

Lately ni penyakit kurang tidur fa menjadi-jadi. Kalau ade sesuatu yang mengganggu fikiran memang fa akan susah nak tidur. Ade je dalam kepala ni nak buat itu ini.. fikir itu ini. Tidur fa cepat terganggu dengan macam-macam hal. Kadang dengkuran suami yang kuat pun punca susah nak tidur. (padahal dah 6 tahun hidup dengan dengkuran tu kan~heh). Terkebil-kebil mata tak boleh lelap. Bila kurang tidur badan extra letih . Bila badan letih jadilah stress. Bila stress semua lah tak kena.. tak menjadi kan? 

Kenapa kita sukar tidur ?
Kesukaran untuk tidur @ Insomnia sebenarnya berpunca dari pelbagai perkara. Orang yang sukar tidur mempunyai daya ingatan yang lemah yang berpunca dari kecelaruan fungsi otak. Stress, minum minuman berkaffein atau beralkohol yang kerap, terlalu banyak tidur/terlalu letih dan banyak lagi punca kenapa kita sukar sangat nak tidur. 

Pernah tak tengok cerita omputih kat tv ke mana-mana lah. Setiap malam dorang mesti minum segelas susu suam sebelum tidur. Haa.. kenapa eh? Sebab dengan minum susu suam membantu kita lebih relax dan badan kita lebih tenang. Kandungan kalsium yang terdapat dalam susu membantu membantu otak menggunakan asid amino trypthopan untuk menghasilkan "melatonin" (hormon yang dihasilkan oleh badan manusia) untuk mendorong kita tidur. 

Jika anda memang seorang yang sukar tidur bermakna kandungan kalsium & magnesium dalam badan kita rendah. Kekurangan magnesium mengakibatkan kita kerap terjaga pada waktu malam. Jadi Kalsium & magnesium sangat diperlukan untuk anda dapat tidur yang lena sepanjang malam.

Pengedar Shaklee Sri Petaling dan Bukit Jalil

Tidur lebih lena dengan Supplement Shaklee

Ostematrix
Mengandungi kalsium dan magnesium yang membantu anda mendapatkan tidur yang lebih lena & berkualiti. Ramai telah menggunakan ostematrix yang mendapat tidur yang lebih lena.

 B-Complex
Dapat mengurangkan tekanan dan membantu seseorang untuk lebih tenang. Gabungan B3, B6 dan inositol ialah pendorong tidur yang sangat berkesan.
Supleman lain yang boleh memabantu imsonia ialah lecithin, vitamin E dan zink.

Pengedar Shaklee Sri Petaling dan Bukit jalil



Antara kebaikan OsteMatrix & Bcomplex Shaklee untuk masalah sukar tidur :
- Bantu tidur lena sepanjang malam.
- Badan terasa bertenaga & mudah bangun pagi keesokan harinya, terutama apabila digabung dengan pengambilan Shaklee B-Complex.
- Menghilangkan lenguh-lenguh & bisa-bisa badan.
- Mengurangkan rasa sakit pinggang & kejang kaki terutama buat ibu hamil .
- Melawaskan sistem penghadaman – mudah ‘membuang’ keesokan harinya (bukan cirit birit)

Jadi anda yang ada masalah susah nak tidur tu jangan biarkan ianya berlarutan. Dapatkan sekarang Ostematrix & Bcomplex shaklee supaya anda tidur lebih lena & bangun segar keesokkan harinya :)

Psst: Moh leh tidur. Jangan lupa telan Ostematrix & Bcomplex ye!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...