Nuffnang

Tuesday, August 4, 2015

World Breastfeeding Week - Penyusuaan susu Ibu dan kerjaya LET'S MAKE IT WORK!!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Minggu ni 1-7hb August 2015 adalah Minggu Penyusuan Susu Ibu (World Breastfeeding Week). Taktahu kenapa bila kawan-kawan yang otai breastfeeding dan kawan-kawan yang tau fa fully breastfeed Airis hanta ucapan "Happy Breastfeeding Week" memang rasa happy sangat-sangat. Macam sangat-sangat dihargai. Sesiapa yang menyusukan anak mesti rasa yang sama kan? Rasa sangat-sangat dihargai.


Tema World Breastfeeding Week (WBW) tahun ini ialah "Penyusuaan Ibu dan Kerjaya" dimana WBW menggalakkan ibu-ibu yang bekerja untuk teruskan penyusuaan dan menggalakkan majikan dan rakan-rakan pejabat supaya lebih supportive dan bekerjasama bagi memastikan suasana pejabat lebih kepada "mesra penyusuan" dengan mewujudkan bilik penyusuan (mudah untuk ibu bekerja untuk pam susu)


Anda boleh baca lagi tentang World Breastfeeding Week di SINI

Menyusukan anak bukan perkara mudah dan bukan perkara remeh yang kebanyakkan orang sekeliling anggap. Kalau dulu mungkin ramai yang cakap ibu yang menyusukan anak dekat public sangat memalukan,menyusahkan tetapi sekarang dengan ada nya "nursing cover" yang boleh dibeli dan bilik-bilik penyusuan pon dah banyak didapati di setiap shopping mall, penyusuan ibu hari ni dah diangap Trend dan boleh diterima oleh setiap orang.

Tak kurang jugak ada ibu-ibu yang bekerjaya menganggap penyusuaan ibu sangat-sangat leceh sebab kena pergi pam setiap 4 jam, kena simpan stok lagi dan macam-macam. Sebab itu selepas je habis pantang, bayi dah mula disuakan dengan susu formula! Alhamdullilah Allah beri kekuatan dan kesabaran pada fa selama fa menyusukan airis ketika masih bekerja dulu dan  fa masih menyusukan airis sehingga sekarang, umur airis dah pun masuk 1 tahun 8 bulan. Lagi 2 bulan nak masuk 2 tahun dan lagi 2 bulan dah boleh wean off. Tapi selagi rezeki susu ada untuk airis, selagi airis nak menyusu fa tak kesah. Bila fikir nak wean-off lagi fa rasa sebak. Yelah macam-macam cerita sedih,happy sepanjang tempoh fa breastfeed airis.

Ingat lagi masa fa bekerja, setiap 4 jam sekali fa pergi pam susu dekat surau, sebab surau yang paling dekat dengan office, jika tak terlalu sibuk, fa akan menapak masuk ke I SETAN KLCC dan pergi ke bilik breasfeeding yang tersedia. kadang kadang kelam kabut nak kejar masa sebab waktu bekerja. Bila lambat sikit pam, mulalah breast bengkak. Kadang-kadang ada masa terpaksa skip 1 session pam sebab terlalu sibuk dengan kerja-kerja pejabat. Lagi sakit hati bila diperli orang sekeliling yang cakap macam-macam bila kita ke surau untuk pam susu, tapi alhamdullilah bos masa tu sangat-sangat supportive.Tak lupa juga masa susu merundum, stok susu airis hampir habis, breast bengkak dan macam-macam lagi, namun Allah je lah yang tahu. Allah gantikan dengan kegembiraan bila tengok airis membesar dengan sihat, Airis jarang demam, IQ airis pon berkembang dengan baik. Allah gantikan dengan rezeki susu yang melimpah ruah sehingga hari ini. Syukur Alhamdullilah.

Mungkin ada yang tak peduli pentingnya pengambilan vitamin semasa saat-saat penyusuan lebih-lebih lagi jika anda seorang yang bekerjaya dan bila bayi masih lagi fully breastfeed dan belum lagi makan solid food. Sebab masa ni keperluan bayi terhadap susu adalah 100% maka penghasilan susu juga perlu banyak. Perlu seiring dengan kehendak bayi. Tekanan, letih, semua ni effect pada penghasilan susu. Disinilah peranan supplement atau vitamin dimana setiap supplement dan vitamin ada peranan tersendiri untuk memastikan tubuh ibu sentiasa sihat,bertenaga, ceria & secara tidak langsung mampu merangsang penghasilan susu untuk bayi anda.

Ibu-ibu bekerjaya digalakkan mengambilan supplement atau makanan tambahan bagi memastikan badan ibu sentiasa bertenaga & segala zat-zat dan vitamin yang hilang akibat stress atau kerap skip makan dapat diganti dan dapat disalurkan pada bayi yang disusui. Anda boleh cuba YES PACK POSTNATAL SHAKLEE dan rasai sendiri kelainan pada diri anda selepas anda konsisten pengambilan setiap vitamin dalam YES Pack ini. Badan akan mula rasa bertenaga, lebih fokus dan sekaligus penghasilan susu lebih banyak.

YES PACK POSTNATAL
Sesuai bagi ibu yang menyusukan bayi.
Membekalkan nutrien penting untuk menyokong pemulihan ibu daripada kesan fizikal dan psikologi kehamilan, meningkatkan semula tenaga dan kecergasan, disamping dapat terus memberikan susu ibu yang berkhasiat untuk bayi.



1) Vita-Lea® Iron Formula (Multivitamin)
Vitalea adalah multivitamin yang lengkap dengan 28 jenis vitamin dan mineral. Sangat perlu demi memastikan tubuh badan menerima semua zat dan vitamin yang penting untuk kesihatan optimum dan perlu dalam menjamin kesejahteraan secara am.
Zat besi dalam Vita-lea dapat membantu ibu menambah zat besi kerana kebiasaannya ibu mengandung dan menyusu kekurangan zat besi dan jika tidak ditampung boleh menyebabkan ibu mudah pitam, lesu, kurang daya ingatan dan kurang konsentrasi.

2) Sustained Release Vita-C
Sebagai antioksidan, membantu meningkatkan sistem imunisasi badan ibu dan bayi dan menjadikan kulit lebih cantik.

3) Omega Guard
OMEGA GUARD yang kaya dengan sumber OMEGA - 3 sebab dengan memakan makanan yang tinggi dengan omega-3 akan mempercepatkan lagi pembakaran lemak badan dan ini FAKTA! Selain itu, kandungan omega 3 dan DHA untuk perkembangan minda anak.
Ibu yang menyusu yang mengambil 1000mg omega 3 sehari mendapati perkembngan otak bayi mereka lebih pantas

4) Energizing Soy Protein Isolate Powder (ESP)
Antara komposisi utama dalam susu ibu ialah protein. Protein adalah makanan sel. Protein berfungsi mengekalkan pertumbuhan normal dan pemeliharaan tisu. Mengawal atur keseimbangan bendalir dalam badan. Pembinaan hormon, enzim dan antibodi memerlukan protein. Selain itu protein dikatakan membantu mengawal keseimbangan asid bes untuk mengangkut nutrien dan sumber tenaga.
ESP membantu memekatkan susu, memberi tenaga berkekalan untuk ibu yang tahan selama berjam-jam lamanya. Selain itu ESP membantu ibu memperolehi kesan yang optimum untuk pengambilan vitamin-vitamin lain. Kulit juga menjadi lebih licin, gebu dan anjal.

5) Ostematrix (Calcium & Magnesium)
Dalam susu ibu, antara komposisi mineral yang tinggi ialah kalsium. Kalsium penting untuk bina darah, bina tulang, gigi dan saraf dalam tubuh manusia. Bagi ibu yang mengandung atau menyusu, pengambilan kalsium tidak boleh dipandang remeh. Bagi ibu2 yang tidak menjaga dan mementingkan pengambilan kalsium dalam diet harian, maka kalsium untuk penghasilan susu ibu akan diserap dari yang sedia dalam tubuh ibu.
Jika perkara ini berlarutan dan si ibu tidak menggantikan semula kalsium ini maka si ibu tadi akan mengalami risiko osteoporosis, rasa sengal kaki dan tulang belakang, mudah letih dan lesu serta muka menampakkan garisan tua.
Pengambilan Ostematrix juga dapat membantu ibu yang mengalami masalah susu merudum ketika period.

6) Alfafa Complex (Selepas bersalin dan menyusu - as MILK BOOSTER)
Raja segala tumbuhan, membantu meningkatkan imunisasi, mengandungi kalsium dan bagi ibu-ibu yang menyusu ia sangat membantu MEMPERCEPATKAN PENGHASILAN SUSU IBU.

Supplemant pertambahan :
B-Complex
Lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil dan wajah berseri. B complex juga vitamin anti stress. Jadi bila tiada stress, penghasilan susu lebih baik.

Kebaikan penyusuan susu ibu Untuk Ibu
♥Mengeratkan kasih sayang antara ibu dan anak
♥Membantu mengecutkan rahim dan mengelakkan tumpahan darah
♥Mengurangkan risiko mendapat kanser payudara dan ovari
♥Mempercepatkan proses pengurangan berat badan jika disertai dengan senaman
♥Penyusuan susu ibu sepenuhnya boleh menjarakkan kehamilan

✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿

Shaklee ID (949399)

SMS/WhatsAPP/Telegram 012-3841916 untuk buat sebarang pembelian & pertanyaan mengenai produk Shaklee. Untuk dapatkan secara COD, Fa adalah pengedar Shaklee di kawasan Sri Petaling, Bukit Jalil , Sg Besi, Bandar Tasik Selatan, OUG dan sekitarnya

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu



Kini anda boleh dapatkan penjimatan sebanyak 15% - 30% dengan hanya mendaftar sebagai ahli Shaklee. Pendaftaran hanya **RM68.90 seumur hidup dan nikmati pelbagai keistimewaan sebagai ahli Shaklee.

** Tidak termasuk Kos Penghantaran RM10 .60 bagi semenanjung & RM21.20 bagi Sabah & Sarawak



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...