Nuffnang

Friday, October 31, 2014

Fungsi dan Sumber Protein untuk tubuh

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Protein merupakan zat yang sangat penting dan diperlukan oleh manusia kerana protein merupakan makanan sel. Protein adalah molekul besar yang terdiri dari asid amino dimana protein diperlukan dalam tubuh supaya sel-sel dalam tubuh kita dapat berfungsi dengan baik. Tanpa protein, pergerakkan sel-sel, tisu dan organ badan mungkin tidak akan wujud. Otot tubuh manusia, kulit, tulang dan banyak bahagian-bahagian lain mengandungi sejumlah besar protein. Malah, protein menyumbang 20% ​​daripada jumlah berat badan.
Enzim, hormon dan antibodi juga adalah protein. Protein bekerja sebagai neurotransmitter dan mengangkut oksigen dalam darah (hemoglobin).

Apakah Protein?
Cuba bayangkan protein adalah mesin, mesin yang berfungsi menggerakan semua benda hidup seperti virus, bakteria, tumbuh-tumbuhan dan manusia. Tubuh badan manusia  terdiri daripada kira-kira 100 trilion sel dan setiap sel mempunyai fungsi yang spesifik. Setiap sel mempunyai ribuan protein yang berbeza.

Protein adalah molekul yang sangat penting dalam sel yang berada dalam tubuh kita. Protein diperlukan hampir di semua sel tubuh kita, dimana setiap protein mempunyai fungsi-fungsi tersendiri. Ada yang berfungsi untuk gerakan anggota badan dan sebagai antibodi terhadap kuman. Protein dibina dari 20 asid amino dan mempunyai bentuk tiga dimensi yang berbeza.

Jenis dan Fungsi Protein.
Fungsi utama protein adalah untuk pembentukan otot dan sel-sel di dalam tubuh. Protein ini nanti akan menjadi makanan untuk otot agar tetap tumbuh berkembang. Apabila otot yang terbentuk tetap terpelihara dengan baik, maka ia akan membantu tubuh memaksimalkan pembakaran lemak sehingga berat badan tetap seimbang.

1. Antibodi
Antibodi adalah protein khusus yang terlibat dalam sistem pertahanan tubuh dari antigen (penyerbu asing).
Antibodi mampu melakukan perjalanan melalui aliran darah dan digunakan oleh sistem kekebalan tubuh untuk mengidentifikasi dan membela diri terhadap bakteri, virus, dan penyusup asing lainnya.
Salah satu cara antibodi melawan antigen adalah dengan melumpuhkan kuman sehingga dapat dihancurkan oleh sel darah putih.

2. Protein kontraktil (contractile)
Protein kontraktil seperti aktin dan miosin bertanggung jawab untuk gerakan.
Protein ini berperan dalam kontraksi otot dan gerakan tubuh.

3. Enzim
Enzim adalah protein yang memfasilitasi reaksi biokimia atau sering pula disebut katalis karena mempercepat reaksi kimia.
Contoh enzim diantaranya adalah laktase dan pepsin. Laktase bertugas memecah laktosa gula yang ditemukan dalam susu.


Badan kita memerlukan protein untuk membina dan memperbaiki tisu otot (terutamanya selepas bersenam), menghasilan enzim dan hormon penting, menyokong sistem imun kita dan mengekalkan tahap tenaga dan stamina yang tinggi.

Kerperluan protein harian bergantung kepada umur, saiz, tahap kercergasan dan gaya hidup. secara umunya, lelaki yang besar (200lb), aktic secara fizikal, seharusnya mengambil antara 100g hingga 200g setiap hari, sementara wanita yang kicil (200lb), aktif secara fizikal, seharusnya mengambil antara 50g hingga 100g setiap hari.

Fakta Penting Protein
Ditemui dalam kedua-dua produk berasaskan binatang dan tumbuhan
Protein yang tinggi juga didapati dari daging, ikan, keju,  kacang soya, kacang, yogurt dan bijirin lengkap.
Jenis yang berbeza memerlukan fungsi pelbaga,seperti pergerakan (otot), pertumbuhan (hormon) dan penglihatan.


Manfaat Penting Protein
Membantu membina dan memperbaiki tisu badan dan memperbaiki tisu badan
menyediakan tenaga dan stamina
Memuaskan rasa lapar dan menyebabkan rasa kenyang
Menyokong jisim otot tanpa lemak

BAHAYA KEKURANGAN PROTEIN:
Berisiko utk menghadapi masalah seperti anemia, penyakit buah pinggang, penyakit hati, ulcer perut & usus, penglihatan kurang baik, pengaliran darah yg tidak lancar, kolesterol tinggi, low blood sugar, tekana darah rendah, saraf tak stabil, kurang daya penyembuhan luka, ketahanan badan rendah terhadap jangkitan, kelesuan, penat dan water retention.

========================================================================
APA ITU ENERGING SOY PROTIEN (ESP)

✔ Energizing Soy Protein yang Terbaik
✔ Memberikan Tenaga yang BERPANJANGAN pada TUBUH
✔ tiada kolestrol n laktosa
✔ minuman berkhasiat
✔ mempunyai 14gm protein soya
✔ ia telah terbukti sec klinikal dpt mmbntu anda kekal bertenaga selama berjam-jam
✔Air yg digunakan utk mncucui bg mengeluarkan bahan penting spt isoflavones, genistien dan daidzein juga mnyediakan anda dgn kebaikan kesluruhan soya
✔Non- Gmo ( tidak mengubah secara genetik ) protein berasaskan tumbuhan yg memastikan kacang soya shaklee bebas daripada kacang soya yg diubahsuai secara genetik

LAST DAYYY!!! GRAB FAST!!

Bulan Oktober 2014 OFFER Beli 6 Free 1 ESP Soy Protein Isolate Powder


Dengan Pembelian 6 Botol ESP Shaklee anda LAYAK mendapat:

✔Free 1 botol ESP - jimat sebanyak RM 150 (harga pasaran satu canister ESP)
✔Free keahlian Shaklee - jimat sebanyak RM65 yuran keahlian
✔Free Cash Bonus - RM36.++ masuk terus ke akaun bank anda bulan depan

JOM DAPATKAN SEKARANG SEBELUM TAMAT TEMPOH PROMOSI!!
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
Shaklee ID (949399)
Call/SMS/WhatsAPP 012-3841916 untuk buat sebarang pembelian. Untuk dapatkan secara COD, Fa adalah pengedar Shaklee di kawasan Sri Petaling, Bukit Jalil , Sg Besi dan juga KLCC (weekdays).
Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!

Kini anda boleh dapatkan penjimatan sebanyak 15% - 20% dengan hanya mendaftar sebagai ahli Shaklee. Pendaftaran hanya **RM65 seumur hidup dan nikmati pelbagai keistimewaan sebagai ahli Shaklee.
** Tidak termasuk Kos Penghantaran RM10 bagi semenanjung & RM20 bagi Sabah & Sarawak

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...