Nuffnang

Sunday, September 8, 2013

My Precious : Teh Tarik vs Sembelit.

Salam Mommies.

Pernah tak anda mengidam sesuatu semasa preggy? Bagi fa mengidam tu benda normal bagi ibu-ibu yang preggy janji tak sampai mengidam benda-benda yang pelik atau yang tidak halal. 

Sepanjang fa mengandungkan si precious ni, alhamdullilah fa tak pernah nak mengidam sampai termimpi-mimpi.heheh. Tapi yang pasti semenjak mengandungkan si precious ni keinginan minum TEH TARIK semakin menjadi-jadi.

Mula-mula tu risau jugak, ye lah teh tarik ni termasuk dalam golongan kafien juga selain kekerapan minum minuman berasaskan teh akan menyebabkan kita sembelit. Tapi nak buat macam mana kan.. boleh dikatakan setiap hari fa mesti nak minum teh tarik. 

Fa tanya mama tak ape ke fa minum teh tarik ni? Mama kata boleh tapi jangan selalu takut sembelit. Lagipon nanti baby akan terlalu aktif. Memang pon, fa perasan lepas je minum segelas teh tarik si precious dalam ni berguling menendang dengan aktifnya. 

jadi untuk elakkan sembelit, fa amalkan minum air masak yang banyak selepas minum teh tarik tu (bilas perut) dan semestinya fa makan 4 biji OSTEMATRIX Shaklee setiap malam sebelum tidur & ESP yang ternyata bagus untuk mengelakkan sembelit. 

Resepi Teh Tarik:  
Bahan-bahan ( 1 orang )

  • 2 sudu teh serbuk teh (serbuk teh Boh/Lipton)
  • 200ml air panas baru mendidih
  • 2 sudu besar susu pekat manis (F&N Bervitamin)
  • 2 sudu besar susu sejat cair (susu sejat Marigold/Carnation) - kalau nak sedap boleh je letak tapi fa tak letak pon dah sedap.hihi
  • setengah sudu teh gula- ikot selera, macam fa tak letak cukup dengan susu manis.

Cara-cara

  1. Rendam serbuk teh dengan air panas, tutup dan tunggu 3-5 minit.
  2. Tapis serbuk teh 
  3. Campur dengan susu manis
  4. kacau , rasa dan tarik
  5. Jadilah TEH TARIK kaw kaw!
 Selamat Mencuba :)
========================== 
==========================
OSTEMATRIX Shaklee (kalsium)

Siapa yg perlukan Ostematrix nie??

♥ mereka yg ada masalah dalam pertumbuhan
- untuk pertumbuhan tulang yang normal

♥ ibu mengandung
- melegakan sakit belakang dan menghalang osteoporosis

♥ibu dalam pantang dan sedang menyusukan anak
- mengganti semula kalsium, penting terutama untuk ibu yang menyusukan dan bayi

♥ mereka yang sedang masuk alam Menopaus
- mengelakkan osteoporosis

♥ Sindrom Pra-Haid / Pre Menstrual Syndrome
- melegakan kekejangan, sakit belakang dan gementar

♥ mengalami msalah LAZY EYES walaupn dh cukup tidur
- merehatkan otot mata

♥ Osteoporosis / Rapuh tulang
- mengekalkan kekuatan tulang, Magnesium dan boron membantu memastikan kalsium sihat di dalam tulang

♥ Masalah kuku 
- kekurangan kalsium menyebabkan kuku pecah

♥ Sakit-sakit badan / sendi
- kekurangan kalsium menyebabkan sakit belakang

♥ Migrain / Pening kepala
- transmisi impuls saraf ke otak
- kandungan Magnesium yang rendah sering terdapat pada mereka yang ada migrain

♥ Insomnia / Masalah tidur
- memberikan kesan ketenangan. Merehatkan otot dan saraf

♥ Mengurangkan kebas-kebas dan kekejangan kaki
- kekurangan kalsium menyebabkan kaki kejang

♥ Batu karang
- Magnesium menurunkan oksalat

♥ Gout
- Bagus untuk mengurangkan sakit dan bengkak

♥ Diabetes
- Tahap Magnesium yang rendah menyumbang pada masalah diabetes

♥ Sembelit / Buasir
- melancarkan pembuanagn najis dan memberi kesan penenang
 =========================
=========================
Energizing Soy Protein (ESP)

Kebaikkan ESP Shaklee

♥ nak KURUS - ESP mengawal selera makan
♥ nak PUASA - ESP memberi rasa kenyang lebih lama & bekalkan tenaga
♥ nak TAMBAH SUSU IBU - ESP bantu mempercepatkan penghasilan susu
♥ nak CANTIK - ESP menggebu, melicin dan menganjalkan kulit
♥ nak HAMIL - ESP bantu untuk kuatkan rahim, dan bagus untuk pembentukan otot bayi
♥ nak SIHAT - ESP menyihatkan tubuh secara keseluruhannya.
**Kredit to Ummierna
**********************************
 Shaklee ID (949399)
 Call/SMS/WhatsAPP 012-3841916 untuk buat sebarang pembelian &dapatkan harga Penjimatan. Untuk dapatkan secara COD, Fa adalah pengedar Shaklee di kawasan Sri Petaling, Bukit Jalil , Sg Besi dan juga KLCC (weekdays).
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...